Mindenszentek

A suliban persze halloween volt. Na, nem nekünk, az angolosoknak. Egy dologra nem gondoltam: ha megkérdezi valamelyik gyerek, mi is ez a halloween, mit fogok mondani. Mert hogy gőzöm se volt róla. Ja, ijesztés, édesség, rémségek, ilyenek…ez meg nem válasz egy elsősnek…úgyhogy tudatlanságom beismerve odabaktattam egy angolos kollégához, és megkértem, 3 mondatban mondja már el, tulajdonképpen miről is szól ez az ünnep.

Elmondta. Hát maradok a mindenszenteknél.

És akkor egy kis okosság, nem tőlem. Ha már utánanéztem halloweennek, illett ezt is elolvasni!

Az ünnep célja, hogy az összes szentet – nemcsak azokat, akiket az Egyház külön szentnek nyilvánított – egy közös napon ünnepeljük.

Az ünnepet Keleten már 380-tól (míg nyugaton 609-től) tartották meg, és az összes vértanúra emlékeztek ezen a napon. IX. Gergely pápa helyezte az ünnepet november 1-jére.

Mindenszentek napja hazánkban 2001 óta újra munkaszüneti nap.

(www.hirporta.hu)

 

Holnap halottak napja.  Gyerekként mindig figyelmeztettek a külsőségekre…ne hallgass hangosan zenét, csendesedj el, stb. Nem mondom hogy ez rossz, hisz emlékeztet, és szokássá alakult. De mára azért más lett a készület. A temetőlátogatást se erre a napra időzítjük, és a külsőségekből is inkább csak az maradt meg, hogy ilyenkor előkerül Requiem (Mozart), és többször is meghallgatom. És vadászok azokra az alkalmakra, ahol ez élőben meghallgatható. Ha mindez szentmise keretében, akkor nagyon boldog vagyok, mert így az igazi.

 

 

 

 

 

 

 

 

 Temetőben

Köröttem csend - és temető.
Csak néha suttog valami,
csak néha lehet hallani:
ez ő, ez ő, ez ő! -
Azután minden újra csendes,
és álmodik a temető.

Én hajtott fővel ballagok,
s a néma árnyak szembe jönnek,
s a sírkeresztek rámköszönnek,
és mind az igazi Nagyok -
Én, a halottak ismerőse,
révedő szemmel ballagok.

Utánam huhog a Jövő,
a Múlt, Jelen, a sok kereszt,
s az árnyak kara zúgni kezd:
ez ő, ez ő, ez ő! -
Azután minden újra csendes,
és álmodik a temető.

(Dsida Jenő)